torsdag 10 augusti 2017

"Varför talar människorna?"

  I dagens inlägg sammanför jag samtiden med tonårstiden. På 50-listan blir det ett verk från 2016 och ett verk från 1985, det år jag fyllde arton. Utblicken uppmärksammar ambassadörerna för National Poetry Day.


***

"Dikten sveper in sig i psykosens skugga."
Marie Lundquist (2017)

***

  I fjol utnämnde jag Ann Jäderlund till årets poet, och hennes bok "djupa kärlek ingen" blev nominerad till Augustpriset. Det är en diktsamling som aldrig gör en mätt. Den har flera dimensioner, och du kan/bör återvända till den om och om igen. Det finns alltid något nytt att upptäcka.
  Den här gången väljer jag en text ur segmentet "I början var bara kärleken".

50-listan : Plats 20

Djupa, kärlek, ingen : dikter 1992-2015
Ann Jäderlund
Stockholm : Bonnier, 2016

(Ur djupa kärlek ingen, av Ann Jäderlund)

Varför talar människorna
Trädet som har många
enskilda blad
kastar sin skugga
mot väggen
Alla bladen rör sig milt
och diagonalt
Färgerna exploderar
Allting är kyla
Alla strålar sprängs
och rusar upp
i luften
Alla partiklar
är verkliga
i syret atmosfären


***

  Jag skrev härförleden att det nog inte är många av mina generationskamrater som läst Bo Carpelan. Jag misstänker att det är ännu färre tonårskillar som läst Rut Hillarp. Jag minns inte vad det var som fick mig att börja läsa hennes alster. Kanske var det erotiken som lockade? 
  Boken som etsas sig fast i mitt minne har hämtat inspiration från antik mytologi. Det är samtidigt en bok med fotografisk konst. Så den utgjorde samtidigt inledningen på min fascination för den konstarten.

50-listan : Plats 19

Penelopes väv : dikter och fotografiska bilder / av Rut Hillarp
Lidingö : Salamander, 1985

Skrivarens ögon, av Rut Hillarp

         Hans ögons landskap ligger långt inne
           med dunkla reträtter
             stickande spår
               snår av
                 rostiga ärr
                   grottors svarta grimaser.

Någonstans
  glimmar en pupill
    oviss
      om vägen.
        Den andra redan drunknad i
          rötter och klor.
            Stormen sparad i
              spruckna 

                bäckar.

***

Utblicken (v. 32)


  Jag är inte helt säker på när organisationen bakom National Poetry Day började anlita barnboksförfattare som ambassadörer, för att nå ut till en ny och yngre publik. De har haft ett sådant "kollektiv" under de två senaste åren, i alla fall.
  Årets ambassadörer offentliggjordes den 28 juli. Flera av dem är återkommande, såsom Liz Brownlee; Rachel Rooney och Matt Goodfellow (ni minns väl att han var nominerad till Fågel Blå, 2016). 
  En annan som återkommer är Sally Crabtree. Hon är en internationell performance-poet och barnboksförfattare, och hon agerar som rollkaraktären The Poetry Postie vid olika festivaler och event. 

  Sedan 2015 har ambassadörerna producerat en antologi. I fjolårets e-bok publicerades en nyskriven dikt från var och en, samt ytterligare en dikt som varit inspiration för ambassadören. 
  Här följer Sally Crabtrees alster.

*

Chinese whispers, by Sally Crabtree
(Published in National Poetry Day e-Book, 2016.)

Poetry's a whisper
in a disco

But sometimes there is someone there who can read lips
and they
mouth back 'would you like to dance?'

I love to read the lips of silence
'Live!' it whispers
And I hear it loud and clear


I pass the message on.


You see the way I move
And you read 'Love'
Suddenly all is silent
No one speaks but smiles
Everybody dances.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar