tisdag 8 augusti 2017

Då poet, nu redaktör för fotomagasin

  Veckans nordiska återblick handlar om Jenny Morelli, som gav ut två diktsamlingar på 90-talet. Vad hände sen? Jag har läst "Som hör boskapen till" från 1994.

***

  Jag gör kopplingar till Sonja Åkesson när jag läser Jenny Morellis bok. Skillnaden är att jag censurerar min läsning när det gäller Morelli, det gör jag aldrig angående Sonja Åkesson. Vad jag vill säga är att det onyanserade språket tar över scenen från ämnets innehåll och sådan poesi får ett tråkigt skimmer över sig i min läs-loggbok.
  Jag har valt ut ett längre och ett kortare exempel som jag gillade i samlingen.

*

[Hennes mun var en lycklig plats], II / Jenny Morelli
(Ur Som hör boskapen till : dikter. Stockholm : Norstedt, 1994.)

Nuet är evighetens lillasyster.
Hon har kommit till dig genom
närborrarna, det kan jag se i
ditt öppna ansikte.

Hon känner din andedräkt mot
asfalten
och i vinden
i träden
i månaden mars.

Hon är en välbekant väderlek
som du kan reglerna till
ifall du blundar
ifall du andas.

Hon känner dina fotsulor mot barren
och mot de alltför heta stenarna
i månaden augusti.



Hon slingrar sig om dina ben
som är fulla av skrubbsår och
blåbärsfläckar. Hon blandar sig
med blodet när du skär dig på
grässtrån och på vass.
Jag ser ditt tysta ansikte som
sluter sig mot ljuset.
Och i vars gömmor
väderlekarnas alla gåtor ryms.

Hon låter dig helas.
Hon låter dig helas
genom mitt minne.


***

  "Jenny Morelli är journalist och har mångårig erfarenhet som chefredaktör och ansvarig utgivare. Hon gick ut Journalisthögskolan 1998 och har sedan dess arbetat som journalist, redaktör och utbildare både som anställd och frilans inom radio och press." Citat från morelli.se


  Hon har gett ut diktsamlingarna Apor och nektariner (1991) och Som hör boskapen till (1994) på Norstedts Förlag. Ovanstående dikt finns med i antologin "Elva poeter" (Norstedt, 1998). Sedan 2010 är Morelli redaktör för Fotografisk Tidskrift som fick Stora Publishing Priset hösten 2011. Källa:Wikipedia

*

[ur Mallorcasviten], av Jenny Morelli
(Som hör boskapen till : dikter. Stockholm : Norstedt, 1994.)


I den nya feminismen
har frottétrosan bytts ut
mot en i silke.
För trettio kronor i timmen
tvättar Svetlana den åt dig.

Mens du ordbehandlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar