tisdag 21 mars 2017

Mr. Cummings I presume

  Dagens poet-akronym gäller förnamn (det är för övrigt bara Hilda Doolittle som förekommer utan efternamn i antologierna). E.E. Cummings står för Edward Estlin, född 1894 i Cambridge, Massachusetts. Han var konstnär och poet inom avantgarde, och förmodligen en av de mest innovativa språkbegåvningar som skådats. Han gjorde bland annat substantiv av ord som "if" och "because".

  Jag har studerat urvalsantologin som sammanställts av Richard S. Kennedy. För en gång skull blir det tydligt vilken roll redaktören spelar för en antologi. Det är uppenbart att han främst gillar den experimentelle E.E. Cummings. Saknas i samlingen gör exempelvis Cummings kanske mest kända dikt "i carry your heart with me(i carry it in my heart)" och även den fabulöst vackra och tio verser långa "Nocturne".
  Fast jag gillar avantgarde, speciellt när det kombineras med språkekvilibristik (Oh! Vad jag älskar det ordet. Det smeker gommen likt ett Chardonnay med lång eftersmak.)

***


  Ni får direkt ett exempel på Cummings lekfullhet. Håll tungan rätt i mun annars hänger ni inte med i svängarna.

E.E. Cummings självporträtt, 1944

(From E.E. Cummings selected poems. Editor: Richard S, Kennedy. New York : Liveright / W.W. Norton, 2007, ©1994.)

if everything happens that can't be done
(and anything's righter
than books
could plan)
the stupidest teacher will almost guess
(with a run
skip
around we go yes)
there's nothing as something as one

one hasn't a why or because or although

(and buds know better
than books
don't grow)
one's anything old being everything new
(with a what
which
around we come who)
one's everyanything so

so world is a leaf so a tree is a bough

(and birds sing sweeter
than books
tell how)
so here is away and so your is a my
(with a down
up
around again fly)
forever was never till now

now i love you and you love me

(and books are shuter
than books
can be)
and deep in the high that does nothing but fall
(with a shout
each
around we go all)
there's somebody calling who's we

we're anything brighter than even the sun

(we're everything greater
than books
might mean)
we're everyanything more than believe
(with a spin
leap
alive we're alive)
we're wonderful one times one

***

  Redaktören har dessutom valt att göra en egen segmentindelning av dikterna, vilket gör att kronologin är helt satt ur spel. Det tidigare exemplet publicerades 1944 medan nästa dikt (ur ett senare segment i boken) skrevs 1938.


(From E.E. Cummings selected poems. Editor: Richard S, Kennedy. New York : Liveright / W.W. Norton, 2007, ©1994.)



may my heart always be open to little
birds who are the secrets of living
whatever they sing is better than to know
and if men should not hear them men are old

may my mind stroll about hungry

and fearless and thirsty and supple
and even if it’s sunday may i be wrong
for whenever men are right they are not young

and may myself do nothing usefully

and love yourself so more than truly
there’s never been quite such a fool who could fail
pulling all the sky over him with one smile

***

  E. E. Cummings förklarade att "poesi och all annan konst var och är och kommer alltid att vara en strikt och tydlig fråga om individualitet." Genom att hävda att poesi var både visuellt och verbalt så trotsade Cummings skrivreglerna för skiljetecken, versaler och hur orden arrangeras på en boksida. Det inledde han med under 1920- och 1930-talet, fast det är synligt i nedanstående dikt också, och den är från 1958. Källa: Smithsonian

  Det finns även ett självporträtt från 1958. Edward Estlin Cummings dog 1962.


(From E.E. Cummings selected poems. Editor: Richard S, Kennedy. New York : Liveright / W.W. Norton, 2007, ©1994.)


being to timelessness as it’s to time,
love did no more begin than love will end;
where nothing is to breathe to stroll to swim
love is the air the ocean and the land

(do lovers suffer? all divinities

proudly descending put on deathful flesh:
are lovers glad? only their smallest joy’s
a universe emerging from a wish)

love is the voice under all silences,

the hope which has no opposite in fear;
the strength so strong mere force is feebleness:
the truth more first than sun more last than star

—do lovers love? why then to heaven with hell.

Whatever sages say and fools, all’s well

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar