onsdag 8 mars 2017

Kroppens alfabet är tolv fingrar brett

  Våra kroppar skiljer sig åt, inte bara könsmässigt. Jag är kort och har virvlar i frisyren. Jag fick dessutom glasögon vid 28 års ålder. Men våra kroppar har också mycket gemensamt.   Både det som skiljer oss åt och det som människokroppar brukar innehålla finns representerat i bloggens kroppsalfabet. 


  Jag är väldigt nöjd med mitt ihopsatta alfabet. Jag har lärt mig att tinning fått sitt namn av 'tunn' 'kind' (fornnordiskt). Jag fascineras av hur engelsmännen behållit ett riktigt gammalt germanskt ord, womb (germansk: wambo), för betydelsen livmoder. Jag är nästan än mer fascinerad över pupillens etymologiska historia. För att inte tala om det holländska verbet quacken ('skryta') som gett upphov till begreppet kvacksalveri.

  Detta är tanken med mina alfabet, en skön kombination av vackra dikter och etymologisk utbildning. I vecka 16 påbörjas en ny etymologi-kurs. Då sätter jag samman ett båtrelaterat alfabet. Premiären är flyttad från 18:e April till Annandag Påsk.

  Idag är det Internationella Kvinnodagen. Det märks även bland bidragen i alfabetet. Det är tydligt att kvinnliga författare är i majoritet när det ska publiceras texter om kroppen. Om vi räknar in nedanstående "sifferdikt" så blir förhållandet 17-13 till kvinnorna.


  Matsmältningen är vi alla bekanta med; och förr eller senare måste resterna passera tarmsystemet. Så även i bloggens summeringsinlägg. Var så goda, vi har nått tolvfingertarmen!!


***

[Tolvfingertarm, duodenum, tunntarmens första del, hos människan ca 25 cm lång, vilket motsvarar tolv fingrars bredd; därav tarmens namn. Den utgår från magsäcken (nedre magmunnen) och ligger halvcirkelformigt omkring bukspottkörtelns huvud. Större delen av tolvfingertarmen ligger bakom bukhinnan och är fäst vid bakre bukväggen. Den gränsar framåt till tjocktarmen och levern och övergår i efterföljande avsnitt av tunntarmen, tomtarmen (jejunum). Källa: NE]


*


(Ur Snubblar till upprätt läge : dikter i urval / Helena Sinervo ; översättning: Agneta Enckell. Vasa : Ellips, 2014.)

Far sade att en flicka inte kan bli läkare,
fastän han själv gick hos en kvinnlig sådan
för att låta undersöka puttrandet i tolvfingertarmen.
Han har aldrig haft någon sjukdom,
inte en enda skada, utom den gången då han
under ett tävlingslopp på 100 m fick en bristning i foten
och som siste man kom linkande i mål;
min bror satt bland åskådarna och skämdes.
Far sade om läkarna att "it väit tjelgan na beter
en gåbban, aschöle bare knepper".
i allt hade han rätt, nästan, och nu observerar
också jag, med ord, tar provbitar och utesluter
        utan att veta just någonting.


***

Kroppsalfabetet Upphovsperson
Adamsäpple Aida Hodzic
Blindtarm Albert Engström
Cell Amalie Smith
Domning Erik Lindorm
Efterbörd Stig Sjödin
Förmak Henrik Valentin
Gom Kjell Espmark
Hypofysen Henrika Ringbom
Influensa Henry Parland
Journal Charlotte Qvandt
Körtel Marie Lundquist
Luktsinnet Pia Tafdrup
Muskel Kristian Lundberg
Nerv Robert Warrebäck
Organ Agnes Gerner
Pupill Ann Jäderlund
Quackery Robert Pinsky
Revben Christine Falkenland
Skelett Theis Örntoft
Tinning Krister Gidlund
Utandning Gabeba Baderoon
Ven Linn Lundqvist
Womb Marie Ponsot
X-kromosom Alf Henrikson
Ytteröra Sjón
Zygot Åsa Maria Kraft
Åldrande Tove Ditlevsen
Ärr Bodil Malmsten
Öron Kerstin Thorvall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar