lördag 4 februari 2017

Cradle, sing and laugh

  Jag håller mig kvar i bluesgenerationen under lördagens mamma-inlägg även om boken är av modernare snitt.
  Förutom Ioana Nicolaies bok Himlen i magen så fanns det en titel som jag tidigt bestämde skulle ingå i lördagstemat. Det var Maya Angelous lilla pamflett Mother : a cradle to hold me. Den kan väl betecknas som en enda dikt eller som ett antal korta aforismliknande kärleksförklaringar.


***

  Men först något helt annat: I högerkolumnen har jag redovisat de titlar jag hittills har läst för Kaosutmaningens räkning. Här följer mina omdömen:

  Den vita tigern av Aravind Adiga, som vann Bookerpriset 2008, blev mitt val för punkt 5 - en bok från Asien. (Schibsted förlag, 2009)
  Efter att ha läst den så tycker jag att den är kraftigt överskattad, även om jag delar ut en trea i betyg. Det är en habil skildring av det socialpolitiska läget i Indien och hur det påverkar vardagen för några olika människor, men det är ingen minnesvärd roman.
  Huvudpersonen Halwai gör allt för att bryta mönstret, han vill lämna den utstakade familjevägen på landsbygden och finna lyckan i Delhi. Han hamnar där så småningom, men för att nå nästa "mål" i livet så utför han en kriminell handling som gör att han måste börja om på en annan plats. 
  Boken marknadsfördes som en thriller när den först publicerades, men det epitet förstår jag inte alls. Om det inte vore för drivet i andra halvan av boken så hade boken fått ett lägre betyg.

**


  Jag har också klarat av punkt 9 bland uppdragen - en bok med en tonåring som huvudperson. Jag valde den relativt färska kriminalromanen Störst av allt (Wahlström & Widstrand, 2016), som är skriven av Malin Persson Giolito (GW:s dotter). Enligt bokhandelsförsäljaren går den åt som smör i solskenet. Jag kan till viss del förstå varför. Historien som rullas upp gäller en skolskjutning på en (uppdiktad) gymnasieskola i Djursholm, men framför allt handlar boken om efterspelet; Majas rättegång. Det finns inte många möjligheter till eftertänksamhet eller pauser för läsaren. Handlingen går raskt framåt och de dryga 360 sidorna betar man fort av. Det är väldigt mycket reality-show över den (kan förklara den goda försäljningen), men det höga tempot medför också att personporträtten blir en aning tunna (nästan som karikatyrer). Jag ger även den här boken betyget 3 av 5. Den är ett perfekt tidsfördriv under januariförkylningen.

***

  Så ja! Nu ger jag ordet till Maya Angelou (1928-2014), författaren som alla gymnasielärare i engelska borde ta upp i sin undervisning.

(From Mother: a cradle to hold me, by Maya Angelou. New York : Random House, 2006.)

It is true
I was created in you.
It is also true
That you were created for me.
I owned your voice.
It was shaped and tuned to soothe me.
Your arms were molded
Into a cradle to hold me, to rock me.
The scent of your body was the air
Perfumed for me to breathe.



You thought you knew me,
But I did know you,
You thought you were watching me,
But I did hold you securely in my sight,
Recording every moment,
Memorizing your smiles, tracing your frowns.
In your absence
I rehearsed you,
The way you had of singing
On a breeze,
While a sob lay
At the root of your song.



You were always
The heart of happiness to me,
Bringing nougats of glee,
Sweets of open laughter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar